Przejdź do głównej zawartości

Czy słonie dają klapsy?

Moja miłość do zwierząt trwa od "zawsze". To miłość pełna podziwu, ale też dystansu. Bo ja nie traktuję zwierząt z góry i wiem, że one potrzebują swojej przestrzeni. Nie lubię nawet nazywać ich braćmi mniejszymi, bo niby dlaczego "mniejszymi"? (Co na to słoń czy wieloryb?) Zwierzęta mają w sobie godność, która mnie fascynuje, mądrość, której lubię się uczyć, ale zachowały też cały asortyment dzikości, który wymaga od nas pokory i zrozumienia.

Takie uczucia towarzyszyły mi podczas pisania tej książki. Opisałam zwierzęta jako rodziców i skupiałam się na ich czułości, opiekuńczości, ale też nie omijałam tych kalkulacji, które każde zwierzę musi wykonać, by przetrwać.

Ta książka to moje najważniejsze dokonanie w tym roku.







Notka wydawnicza:

Popularyzatorka wiedzy przyrodniczej i lekarz weterynarii Marta Alicja Trzeciak z pasją odsłania kulisy niezwykłego świata zwierząt, przy okazji rozprawiając się z mitami na temat rodzicielstwa.

Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się nad tym: 
- czy zwierzęta karzą swoje dzieci, 
- czy matka jest z natury lepszym rodzicem niż ojciec, 
- czy płacz to próba zmanipulowania rodzica, 
- czy powinno się unikać noszenia dziecka na rękach, bo się „przyzwyczai”, 
nie wahaj się ani chwili i sięgnij po "Czy słonie dają klapsy?".

Mogłoby się wydawać, że bycie rodzicem przypomina składanie mebli z Ikei: nic prostszego, o ile postępujesz zgodnie z instrukcją. A co, jeśli instrukcja się zgubiła, jest napisana w obcym języku albo ma wyłącznie stronę tytułową? W tej sytuacji większość rodziców – zarówno ludzkich, jak i zwierzęcych – musi zdać się na własne pomysły oraz intuicję. Obserwowanie sposobów wychowania stosowanych przez zwierzęta nie tylko dostarcza rozmaitych informacji na temat poszczególnych gatunków, lecz także potrafi nam wiele powiedzieć o nas samych. 
Oto skrząca się od ciekawostek książka o zwierzętach i ludziach, przy której nie raz się uśmiechniesz, a być może także zweryfikujesz pewne poglądy…

Marta Alicja Trzeciak – dziennikarka naukowa i publicystka, z wykształcenia lekarz weterynarii. Fascynatka fizjologii środowiskowej oraz etologii. Prywatnie mama, zapalona rowerzystka i mól książkowy.

Do kupienia na przykład tutaj.